Starea de sănătate (State of Health, SOH) a unei baterii auto indică nivelul de degradare și capacitatea ei de a funcționa comparativ cu starea inițială teoretica cu care ar trebui sa iasa din fabrică.
Cum este definită SOH?
SOH reprezintă procentajul capacității și performanței actuale a bateriei față de specificațiile sale inițiale de fabrică. Aparatul masoara tensiunea in gol, rezistenta interna pentru un tip de baterie selectat de softul testerului si intoarce un rezultat care poate fi distorsionat de urmatoarele motive:
- Factori inerenti bateriilor noi:
- O baterie nouă poate necesita mai multe cicluri de încărcare și descărcare pentru a-și atinge capacitatea maximă nominală (proces numit formatare). Este un proces de 1-3 cicluri pentru bateriile cu plumb cu electrolit liber, 3-10 cicluri pentru bateriile AGM si de pana la 6 luni de utilizare la bateriile cu gel.
- Depozitare îndelungată înainte de vânzare:
- Dacă bateria a fost depozitată prea mult timp fără încarcari periodice apare o depunere fina de sulfat de plumb pe placi, creste rezistenta interna a bateriei ceea ce scade SOH. Dupa perioade lungi (peste 1 an) sau in conditii necorespunzatoare (temperatura ridicata, peste 25 grade C sau umiditate excesiva peste 80%, sau si mai mai rau combinarea celor doua) procesul de recuperare este greu de atins si necesita multiple incarcari cu curenti mici). In concluzie auto-descărcarea naturală contribuie la pierderi de performanță.
- Calitatea încărcării inițiale:
- O încărcare incompletă sau de proastă calitate înainte de testarea SOH poate arăta valori mai mici. O incarcare corecta este cand curentul de incarcare scade treptat pana la o valoare de aproximativ 0.5% din capacitatea bateriei. Pentru bateriile vechi, aceasta valoare nu va putea fi atinsa datorita rezistentei interne mari pe care o are o baterie ciclata.
- Procesul de fabricație și calibrare:
Unele baterii ies din fabrică cu un SOH sub 100% deoarece producătorii au abateri de la specificatia tehnica (in general capacitati mai mici).
Afisarea SOH se face prin măsurarea următorilor parametri principali:
- Capacitatea de stocare a energiei:
- Compară energia (Ah sau Wh) pe care bateria o poate stoca acum cu capacitatea nominală de la fabrică.
- Rezistența internă:
- O rezistență internă mai mare indică o baterie uzată. Pe măsură ce rezistența crește, bateria va oferi mai puțin curent la start și se va descărca mai repede si se va incalzi la incarcare.
- Tensiunea in sarcină:
- Tensiunea masurata cand pe baterie avem o sarcina este un bun indicator al stării bateriei. Deoarece aparatul nu permite descarcare continua cu curenti mari, descarcarea se face prin pulsuri si se face interpretarea pe baza algoritmilor existenti in softul aparatului. Testul clasic se face pe un tester cu rezistenta reglabila si o scădere sub 9.5V, la 20grade C, la o descarcare cu un curent egal cu jumatate din curentul de start declarat de producator, timp de 15 secunde, clasifica bateria ca fiind nefunctionala.
- Performanța la încărcare/descărcare:
- Eficiența cu care bateria se descarcă și furnizează curent este monitorizată pentru a evalua degradarea.
-
- Uneori, electronica vehiculului poate raporta SOH mai mica dacă bateria nu a trecut prin cicluri de încărcare/descărcare complete pentru calibrarea corecta.
Cum se interpretează SOH?
- 100%: Starea ideală, dar rar întâlnită în realitate.
- 85-99%: Aproape nouă, funcționează aproape de parametrii optimi.
- 70-85%: Funcționează bine, dar poate începe să arate semne de uzură.
- Sub 70%: Performanța este redusă semnificativ, iar bateria ar putea necesita înlocuire în curând.
PS: Dacă SOH al unei baterii noi este sub 85%, ar trebui investigată cauza. Factori precum depozitarea, ciclurile incomplete de încărcare, sau măsurători greșite pot influența rezultatul. În cazul în care SOH scade rapid în primele luni, poate fi vorba despre o problemă de fabricație.
Testerul digital DHC BT900 poate fi achiziționat de pe magazinul nostru online sprinter2000.ro (Click aici)